Jsou vidět Alpy z rozhledny na Fajtově kopci?

od_Jchymova_1824Traduje se od našich předků, že byla vidět Vídeň či Alpy, zvláště z Ambrožného kopce (640 m n.m.) či z Březejcké hory (610 m n.m.).

Za protektorátu bylo nařízeno budování triangulačních bodů u nás, ale i v celé Hitlerem zabrané Evropě. Ty větší byly na kopcích ve vzdálenosti 100 km a menší, dle tehdejší technologie měření, různě – 5, 10, 20 i 50 km. Jeden z větších byl i na Ambrožném kopci a říkalo se mu „Svinská rozhledna“ od blíže položené obce Sviny. Jako mladí kluci jsme v padesátých letech po ní lezli, byla bez údržby a rozpadala se. Větrná smršť, která se touto oblastí přehnala v roce 1956, ji zničila a také zbořila Josefu Svobodovi v Blízkově skokanský můstek, který v roce 2006 vešel do české Databanky rekordů – Agentury Dobrý den v Pelhřimově.

Já si bohužel nepamatuji, že by v té době někdo vyprávěl, že viděl do Rakous. Ale až teď nastal ten den „D“, kdy 31. 12. 2016 v 7:09:17 hod. za svítání ing. Tomáš Kůpa zachytil z rozhledny na Fajtově kopci pohoří Alp. Zaznamenal to na svůj mobil na jižním horizontu přibližně 1 stupeň vlevo, směrem silo betonárky (nad novým nádražím).

Týž den jsem oslovil našeho lyžaře ze Ski klubu ing. Jana Musila, kterého jsem také viděl fotit z rozhledny, a požádal jsem jej o zaslání snímků. O více jak hodinu později v 8:18:39 hod. týž den 31. 12 . 2016 pořídil ing. Musil stejný snímek části pohoří za již větší světelnosti a změněná viditelnost vytvořila zdání, jak uvedl, že mu to připomíná hrad. K mému překvapení mně pak sdělil následující: „Alpy fotím od roku 1976, kdy jsem je poprvé prokazatelně na kopečku mezi Záblatím a Jáchymovem spatřil. Tehdy ale bylo ovzduší více znečištěné než dnes, a proto šance na jejich spatření byla tak 2x, maximálně 3x za rok, když šla od jihozápadu silná studená fronta. V posledních třech letech je Alpy vidět tak 12x až 15x za rok. Vidím je od Křeptova, když jedu ráno do práce. Někdy je to pouze slabé a uvidí je pouze ten, kdo ví, kde je na obzoru hledat. Někdy tam naopak Schneeberg stojí úplně zřetelný jako hrad.“

WP_20161231_07_09_16_ProA tak na důkaz toho, co jsme konečně z naší rozhledny zaznamenali, přikládáme snímek ing. Jana Musila pořízený 13. 1. 2015 v 8:24:16 hod. od Jáchymova. K tomuto nám ještě sdělil, že ten den byly Alpy perfektně vidět i na večer, kdy se z práce vracel. Místo pořízení snímku je v přibližné nadmořské výšce 550 m n.m. (což je navážka Fajtova kopce bez rozhledny) a je to vzdušnou čarou 11,5 km od Fajtova kopce.

Co vlastně vidíme ve vzdálenosti 175 km

Na mapě Rakouska jsme našli v této vzdálenosti na úrovni Wiener Neustadtu pohoří Schneeberg – Dörflam Schneeberg-Gahns s vrcholky Kaiserstein 2061 m n.m. a Klosterwappn 2076 m n.m.

A tak se těšíme na další snímky od návštěvníků rozhledny na Fajtově kopci. Na našem vebu www.skivm.cz najdete veškeré informace o výstavbě a provozu rozhledny Ski klubu Velké Meziříčí, včetně fotogalerie.

Velké Meziříčí 16. března 2016

SKI KLUB Velké Meziříčí s.r.o. Fajtův kopec 1741
594 01 Velké Meziříčí

Kontakt

+420 566 523 458 Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Buďte s námi v kontaktu
Sledujte náš

F

Mediální partneři
Hitrádio VysočinaRádio Kiss HadyRádio KrokodýlMusic DataVelkomeziříčskoTopkarmotoMoravská televizeAsociace lanové dopravy
Partneři projektu
Kraj VysočinaMládež kraj VysočinaEvropské strukturální a investiční fondyFond Vysočiny